جاذبه های گردشگری شهرستان مرودشت
پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان

کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت دهه فجر 94 دهه فجر مبارک کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت هفته بسیج هفته بسیج گرامی باد. آيا ميدانستيد 44 رويداد فاجعه خونين در سرزمين منا تصاوير نادر و قديمي از حال و هواي مراسم حج مراسم تشیع و تدفین شهدای گمنام


جاذبه های گردشگری شهرستان مرودشت


شهرمرودشت باوسعت 25 کیلومتر مربع باجمعیتی بالغ بر 135000 نفر درقسمت شمالی استان فارس واقع شده ودومین شهر پرجمعیت استان می باشد .

ارتفاع ازسطح دریا :  542 1 متر بوده ودارای آب وهوای معتدل واقلیم مناسب می باشد ومیزان حرارت متوسط سالانه 16/7 درجه ، حداقل حرارت 5/7- وحداکثر 5/42 + است .

وسعت کل شهرستان مرودشت 4000 کیلومتر است واز 4 بخش مرکزی ، سیدان ، کامفیروز ودرودزن تشکیل شده است ودارای 14 دهستان است که جمعیتی برابر 350000 ( سیصدو پنجاه هزار ) نفر رادر خودجای داده است .

دشت وسیع مرودشت عمری به طول عمر تاریخ شناخته شده ایران دارد وبارها شاهد دگرگونی وتحولات بسیاری بوده وپیشینه تاریخی این دیار به هزاره پنج قبل از میلاد مسیح می رسد ونشان می دهد که از ماقبل از تاریخ تاکنون مسکونی بوده است . شهر مرودشت همواره در کنار شهر تاریخی استخر به حیات خود ادامه می دهد وبا تاسیس کارخا نه قند مرودشت ، مهد فرهنگ وتمدن ایران زمین ، گنجینه اسرار تاریخی ، طلایه دار بزرگ ترین امپراتوری جهان باستان سرزمین اهورایی ایران ونگاهبان عظیم میراث گذشتگان آمده است .

*آثار ماقبل تاریخ :

دراراضی وسیع مرودشت غارها وجا ن پناهای ماقبل تاریخ زیادی وجود دارد که دربعضی ازآنها کاوش یاگمانه زنی ها یی به عمل آمده است . ازقدیمی ترین غارها می توان اشکفت گاوی باسابقه 27 تا 35 هزارسال ، تل سبز درجنوب شهر مرودشت وتل های جری باکون راکه در 12 کیلومتری تخت جمشید بین دوروستای تاج آباد وخیرآبادقرار گرفته اند نام برد که از آنها مکشوفات باارزشی بدست آمده است .  

*آثار تاریخی شهرستان مرودشت :

تخت جمشید : این بنای عظیم وباشکوه در دامنه ی کوه رحمت ( مهر ) واقع در 10 کیلومتری شمال مرودشت قرار دارد.ساخت تخت جمشید که پارسه یاپرسپولیس هم نامیده می شود درسال 520 قبل از میلاد به فرمان داریوش بزرگ آغاز ودردوران سایر پادشاهان هخامنشی ازجمله خشایارشاه واردشیر اول ادامه یافت که ازبناهای کاخ دروازه نیمه تمام می توان دریافت که ساخت تخت جمشید تابه آتش کشیدن آن توسط اسکندر مقدونی ( درسال 330 قبل از میلاد ) وشکست داریوش سوم نیز ادامه داشته است مجموعه تخت جمشید شامل کاخهای دروازه ملل ، کاخ آپادانا،کاخ شورا،کاخ صدستون ، کاخ های اختصاصی تچروهدیش وکاخ وکاخ ملکه و…بوده است .

*مقبره کورش کبیر: کورش کبیر درسال 550 قبل از میلاد برتخت شاهنشاهی اعتبار خاصی بخشید .کورش باغلبه برمادها شهرپاسارگاد را به عنوان پایتخت انتخاب کرد .

مجموعه پاسارگاد ازجنوب به شمال عبارتند از : 1- آرامگاه کورش 2- کاخ بارعام 3- کاخ دروازه ا نسان بالدار 4- کاخ اختصاصی 5- برج سنگی ( زندان سلیمان ) 6- تل تخت ( تخت مادر سلیمان )

*نقش رستم :در سه کیلومتری تخت جمشید ودر دامنه کوه حسین واقع شده است که مربوط به چهار دوره : 1-ایلامیان 2- هخامنشیان 3-ساسانیان  4- سلوکیان می باشدوظریف ترین آثار حجاری رادر خودجای داده است که عبارتند از: 1- کعبه زردشت 2- تاجگذاری اردشیر ساسانی 3- نقش بهرام دوم 4- صحنه ی نبرد ی یکی ازپادشاهان ساسانی بادشمنان 5- نقش برجسته شاهپور اول ووالرین امپراتور روم وفیلیپ ( عرب ) 6- جنگ بهرام پنجم 7- تاجگذاری نرسی 8 – دوآتشدان که هنگام انجام مراسم مذهبی استفاده شده است آرامگاه چهارتن از شاهان هخامنشی نیز در نقش رستم قرار دارد که آرامگاه خشایار شاه ، داریوش بزرگ ، اردشیر اول وداریوش دوم می باشد .

*نقش رجب ( نقش قهرمان ) :در یک کیلومتری شمال تخت جمشید مابین تخت جمشید ونقش رستم درحاشیه راست جاده مرودشت – اصفهان واقع شده است ونقش های منحصر به فرد از اردشیر بابکان ، شاهپور اول ساسانی و کرتیر موبددوره ساسانی در آن به چشم می خورد .

*تخت گوهر ( تخت رستم ) : بقایا ی یک ساختمان سنگی مجلل در جنوب کعبه زرتشت ودر کنار رودخانه پلوار ( سیوند ) به چشم می آید که از حیث عظمت وطرز ساختمان همچون آرامگاه کورش بزرگ است . *شهرباستانی استخر : بزرگترین ومشهورترین شهر باستانی ایران است . ویرانه های آن در 7 کیلومتری شمالی تخت جمشید سمت چپ جاده مرودشت –اصفهان قراردارد .این شهر دارای حصار های متین بوده وجانشین شهر قدیم تخت جمشید محسوب می شد . نام محلی استخر تخت طاووس می باشد .

*آثار دوران اسلامی :

 پل خان : در ورودی جنوب مرودشت ودر محل باریکی که رود کر از دامنه کوهستان می گذرد پل عظیمی به نام پل خان وجوددارد که در اوایل قرن یازدهم هجری توسط امام قلی خان فرزند اله وردیخان والی فارس بناشده است ومربوط به دوره صفوی می باشد .  

*بند امیر :در 15 کیلومتری جنوب شرقی مرودشت ودر مسیر رودخانه کر درسال 365 هجری قمری به دستور امیر عضدالدوله دیلمی بناشده است .شامل سه قسمت آبریز ، آسیاب های معروف ، دیواره های حفاظتی پل روی سد می باشد .

*کاروانسرای مائین ( شاه عبا سی ) : این بنای باشکوه در کنار روستای قوام آباد بامعماری شگفت انگیز بناشده است . برخی از آثار تاریخی مرودشت شامل تل ها ( آباد) ، تل میلان ، پل نو ، پلاسارگاد ، سددرودزن ، بند فیض آباد ، کاروانسراها ، استودانها و... می با شد .

* تفرجگاه :

تنگ بستا نک ( بهشت گمشده ) : درجنوب غربی مرودشت ودر منطقه کامفیروز واقع شده ودارای چشمه ها ، رودخانه ها ، آبشارها ، واستخر های طبیعی وعمق بسیار است .این محیط بسیار زیبا دارای آب وهوای بسیار مطبوع ودلپذیر می باشد .

*چشمه ابوالمهدی : در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی مرودشت به صورت پارک تفریحی بسیار زیبا وجذابی واقع شده است .     

*تیره باغ :در فاصله 55 کیلومتری غرب مرودشت واقع شده ودارای درختان انبوه ورودخانه های متعدد است .    

*باغ بدره :باغی بسیار زیبا و دیدنی در بخش سیدان می باشد .

* پل نو: بر روی رودخانه کر و در نزدیكی قلعه شكسته و قلعه استخر واقع شده است و آب و هوای بسیار مطلوبی دارد.

*پارک ساحلی ( قایقرانی ) شهدای گمنام : رود کر – پل خان

*سد درودزن: ۵۵ کیلومتری شهرستان مرودشت واقع شده که از زمان شاه قاجار احداث شد.این سد نقش یکی از مهمترین سد ها رو ایفا میکند.که یک رود از این سد جاری میباشد که عاملی است برای کشت و زراعت برای کشاورزان. کشاورزان زیادی از آب این رود که رودخانه کر( cor ) نام دارم و از سد درودزن سرچشمه میگیرد استفاده میکنند. این رودخانه دارای شگفتی هایی میباشد و باعث شده مناطق زیبایی رو به وجود آورد.

 

آبشار دشتک ابرج 

ناحيه دشتک ابرج که چشم اندازهای طبيعی بسيار دل انگيزی دارد اين مكان و دو آبشار زيبای آن از استعدادهای گردشگاهی بسياری برخوردار هستند که متاسفانه در حال حاضر استفاده گردشی زيادی از آن ها نمی شود.

 

*زیارتگاهها واماکن مذهبی :

شهرستان مرودشت دارای اماکن مذهبی وزیارتگاههای متعدد است که بابیش از 40 مکان می رسد وهریک مورد توجه خاص واحترام شایان مردم منطقه می باشد که درذیل تعدادی از آنها آمده است :

1- بارگاه حضرت ایوب نبی ( ص ) :

زیارتگاه در٣٠ کیلومتری شهر مرودشت واقع شده است هم اکنون در حال بازسازی مرمت می باشد  و در طی سال پذیرای تعداد زیادی زائر می باشد که از همه جا برای زیارت و سیاحت به این مکان مقدس سفر می کنند.خصوصا در ایام ماه محرم (عاشورا) دسته های زنجیر زنی و سینه زنی در این مکان جمع می شوند و به عزاداری می پردازند.

در این بقعه چشمه ایی وجود دارد که مردم اعتقاد دارند آب آن شفابخش است و برای تبرک می نوشند و یا از آن چای درست می کنند و می خورند و همچنین برای خوردن به خانه های خود می برند.
درختان سرسبز و سکوبندی سیمانی در کنار بقعه منظره زیبایی را به این زیارتگاه داده است و همچنین قرار گرفتن در دل کوه باعث می شود هر بیننده ایی مجذوب آن شود.
 قبرستان بزرگی در اطراف بقعه می باشد که ساکنان روستاهای اطراف زیارتگاه  ،اموات خود و  را در این محل به خاک می سپارند و در عصر پنجشنبه ها برای ادای احترام به در گذشتگان وفرستادن فاتحه راهی این مکان مقدس می شوند.   ( دراین زیارتگاه اموات و شهیدان روستاهای همجوار به خاک سپرده شده اند.)
تپه ایی سرسره مانند در پانصد متری شمال بقعه مباشد که به نام سرسره ایوب معروف است و در زمانهای قدیمی تر جوانان جهت بازی و سرسره خوردن به این محل می رفتند اما امروزه این بازی ها دیگر طرفدار چندانی ندارد.
 محل دیگری در این زیارتگاه وجود دارد که به گله ایوب معروف است و عده ایی اعتقاد دارند که گوسفندان حضرت ایوب(ع) در این محل تبدیل به درخت شده اند و حتی چوپانی هم برای آن متصور می شوند.البته باید چنین مکانی را از نزدیک دید و بعد در مورد آن قضاوت کرد.
این مکان در هفتصد متری شمال غربی زیارتگاه کنار تپه ایی واقع شده است وهمچنین محل ورود به جاده منتهی به زیارتگاه هم می باشد

2- امامزاده اسحاق

3- امامزاده سلطان ولایت

 بقاع متبرك امام زاده سید محمد سلطان ولایت از فرزنـدان امـام موسـي كاظم (ع) در سلطان ولایت قرار دارد كه مردم در بيـشتر مراسـم هاي مذهبي از راه هاي دور و نزديك به جوار اين امام زا ده مراجعه و به عبادت يا عزاداري مي پردازند و قبور تعدادي از اهالی روستا در كنار اين امام زاده قرار دارد .

 در سلطان ولایت یک مسجد و یک حسنيه وجود دارد كه مردم در آنها به نماز و راز و نياز با خداوند مي پردازند .

4-امامزاده عبداله

5-امامزاده ابراهیم ( سه راهی تخت جمشید )

6-امامزاده عقیل

7-سلطان محمد

8- امامزاده شاه غریب واقع در روستای قاسم آباد رامجرد

9- امامزاده بی بی دختران ودیگر بقا ء متبرکه

10-مقبره شهدای گمنام (ورودی پل خان )

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: اماکن توریستی شهرستان مرودشت، ،
:: برچسب‌ها: جاذبه های , گردشگری, شهرستان, مرودشت, ,

نویسنده : فریدون تاریخ : 25 / 12 / 1390



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان مي باشد.